Войти на сайт
18 Мая  2024 года

 

  • Джаным-тиним – окъуу, билим.
  • Ишленмеклик адамлыкъды.
  • Джашда акъыл джокъ, къартда къарыу джокъ.
  • Нёгер болсанг, тенг бол, тенг болмасанг, кенг бол.
  • Таш ата билмеген, башына урур.
  • Аманнга да, игиге да оноусуз къатышма.
  • Ачыу алгъа келсе, акъыл артха къалады.
  • Сёз садакъдан кючлюдю.
  • Джарлыны тону джаз битер.
  • Босагъа таш юйге кирмей эди, тыбыр таш эшикге чыкъмай эди.
  • Тенгинг джокъ эсе – изле, бар эсе – сакъла!
  • Мураты болгъанны джюрек тебюую башхады.
  • Билмезни кёзю кёрмез, этмезни къулагъы эшитмез.
  • Ач къалгъандан, кеч къалгъан къолай.
  • Билим къая тешер.
  • Башы ишлегенни, ауузу да ишлер.
  • Аууздан келген, къолдан келсе, ким да патчах болур эди.
  • Башы джабылгъан челекге, кир тюшмез.
  • Зар адам ашынгы ашар, кесинги сатар.
  • Акъыллы башны – тили къысха.
  • Ашда уялгъан – мухар, ишде уялгъан – хомух.
  • Ачлыкъда тары гырджын халыуадан татлы.
  • Биреуге кёлтюрген таягъынг, кесинги башынга урур.
  • Бети къызарыучу адамны, джюреги харам болмаз.
  • Адебсиз адам – джюгенсиз ат.
  • Аджашханны ызындагъы кёреди, джангылгъанны джанындагъы биледи.
  • Ат да турмайды бир териде.
  • Тил – кесген бычакъ, сёз – атылгъан окъ.
  • Чакъырылмагъан къонакъ тёрге атламаз.
  • Башынга джетмегенни сорма.
  • Бозаны арты дауур болур.
  • Сормай – алма, чакъырылмай – барма.
  • Тюзлюк тас болмайды.
  • Джангызны оту джарыкъ джанмаз!
  • Ач, тоймам, дейди, тойгъан, ач болмам, дейди.
  • Рысхы – сют юсюнде кёмюк кибикди.
  • Кёл ашады да, кеси ашады.
  • Ачны эсинде – аш.
  • Аман къатын сабий табса, бий болур…
  • Акъыл неден да кючлюдю.
  • Джылыгъа джылан илешир.
  • Элге къуллукъ этмеген, элге ие болмаз.
  • Адеб базарда сатылмаз.
  • Сёлеш деб шай берген, тохта деб, сом берген.
  • Халкъны юйю – туугъан джери.
  • Ашхы – джыяр, аман – джояр.
  • Къонакъны къачан кетерин сорма, къачан келлигин сор.
  • Джангыз торгъай джырламаз.
  • Тилде сюек болмаса да, сюек сындырыр.
  • Ойнаб айтсанг да, эслеб айт.

 

   RSS
Езден адет-этический кодекс Карачаево-Балкарского народа (отрывки из книги).
 
САЛАМ БЕРНУ - ПРИВЕТСТВИЕ
Здороваются первыми: идущий сверху ? с идущим снизу;
входящий с улицы ? с находящимся в доме; идущий ? со стоящим.
Когда встречаются двое, приветствует младший.
Если к стоящему на улице подходит группа людей, первым с ним здоровается старший.
Если стоят несколько человек, на приветствие подошедшего отвечает старший среди них.
Когда здороваешься ? не кричи и не шепчи.
Страницы: Пред. 1 ... 5 6 7 8 9
Ответы
 
Цитата
Малина пишет:
Кергелен , да къарачайда андан сора да айтадыла) мени айтыргъа излегеним, Аллахдан сора башха зат бла хакъына етерге болмайды муслиман адамгъа. китабны автору ол белюмню китабха къошханына сейир болама)

окъуй-окъуй, андан да сейир затла табылыб барадыла
Да билеме.... кесим ёмюрде аллай сёз джюрютмейме.....юйде да хазна джюрюмегенди.....Миллетни къуралгъаны Ислам динден кёб алгъа болгъанды....тобала унутулуб къала болмазла.....Башындагъыла уа бек аур къаргъыш сёзледиле.
 
АсСаляму алейкум, багъалы къарнашларым бла эгечлерим)).
Быллай бир соруум бар эди. Бир кюн атамы эгечи айтады: " Юйге къонакъ кирсе, олтуруб юйдегиле ашай турсала стол юсюнден киши турмайды джангыз джыллары бла джаш болгъан туруб къонакъны тегерегине джабады". Эм сейири айтханындан, гырджын ючюн турмайдыла дегени.
Сагъыш этиб, соргъанымда, сора нек болмайдыда турургъа сез ючюн джангыз кеси олтуруб турса? Экинчи соруум: не зат бла сыйын кермейме мен гырджынны джангыз кесим бола турсам эрге
къонакъгъа?? (Тилимде къарыусуз селешеме, къалай болсада кюрешдим:))
Какая связь между человеком и хлебом, и в чем выражено его неуважение к хлебу, если он встает из за стола, чтобы встретить гостя?? Тетя ответила, что так положено, но это не ответ)). Мне нужен глубинный смысл этого адата. Если не сложно дайте ответ)
 
Цитата
KuchukPoImeni_ITN пишет:
АсСаляму алейкум, багъалы къарнашларым бла эгечлерим)).
Быллай бир соруум бар эди. Бир кюн атамы эгечи айтады: " Юйге къонакъ кирсе, олтуруб юйдегиле ашай турсала стол юсюнден киши турмайды джангыз джыллары бла джаш болгъан туруб къонакъны тегерегине джабады". Эм сейири айтханындан, гырджын ючюн турмайдыла дегени.
Сагъыш этиб, соргъанымда, сора нек болмайдыда турургъа сез ючюн джангыз кеси олтуруб турса? Экинчи соруум: не зат бла сыйын кермейме мен гырджынны джангыз кесим бола турсам эрге
къонакъгъа?? (Тилимде къарыусуз селешеме, къалай болсада кюрешдим :) )
Какая связь между человеком и хлебом, и в чем выражено его неуважение к хлебу, если он встает из за стола, чтобы встретить гостя?? Тетя ответила, что так положено, но это не ответ)). Мне нужен глубинный смысл этого адата. Если не сложно дайте ответ)
Да. Есть такой адат. Но его глубинный смысл врят ли тебе кто то пояснит. Потому как этот адат распространен не только в среде карачаевцев и балкарцев, но так же имеет место быть и у других народов. Для этого надо быть большим специалистом в области мировой истории и культурологии. А специалистов подобного уровня среди представителей нашего народа к сожалению нет.
Дело в том, что тот или иной адат является следствием следущих причин:
1. Общинный - когда та или иная община вырабатывает внутри себя ту или иную традицию. По этому говорят порой: У нас так заведено.
3.Природно-климатические - это те, что обусловлены территорией проживания и климатическими особенностями этого региона. Например в пустыне путнику непременно первым делом предложат стакан воды. А в северных регионах присесть ближе к очагу.
2. Заимстование - когда происходит заимствование (чаще всего в процессе ассимиляции либо вхождение в состав более могущественного образования)
3. Религиозное (ислам, христианство и т.д.) вкрапление - когда те или иные религиозные каноны устанавливают правила и нормы поведения.
4. Языческие древние верования, которые еще возникли в эпоху когда на этнической карте мира не было ни карачаевцев еще, ни балкарцев, ни многих других племен и народов.

По этой причине подавляющее большинство адатов невозможно разложить по косточкам до глубинных их смыслов. Тем более отсутствие письменности усугубляет этот экскурс в глубину.
Но справедливости ради можно выделить две категории адатов. Это те что имеют сакральные корни, и те что возникли на бытовой почве. Некоторые их них уже являются неким анахронизмом, не вписывающиеся в современные реалии жизни по причине отсутствия в них смысла впринципе. Вот например похороны усопшего. Приходят с соболезнованиями мужская половина. И подавляющая часть накидывает на голову шляпу или иной головной убор. Спроси их зачем они это делают и подавляющая часть из них не сможет сформулировать ответ. К религии это никакого отношения не имеет, в частности к исламу. Если это чисто кавказский адат ходить с покрытой головой, то почему об этом вспоминают только в день похорон, а не каждый день выходя из дома? Вот такая занимательная тригонометрия))
Со своей энтропией..
 
Салам алейкум!


Къазакълыла айтханлай: "Жауда жүрсе ат ойнатқан, үйде құрт қайнатқан!" таулулада "Сермешде атны/къылычны ойнатхан, юйде сют къайнатхан/бышлакъ сыкъгъан!" сёз бармыды?
 
Салам, Гъость [в_шкафу],
Мен эшитмегенме, магъанасын а ангылай болурма деб турама))
"Ишде не тамада эсенг да, не уллу къуллукъну тута эсенг да, юйюнгде юйдегинге къаты болма, джумушакъ бол" дегеннге келтиреме магъанасын.
Я самая классная на форуме))))))))))))))
 
Цитата
ENIGMAT пишет:
По этой причине подавляющее большинство адатов невозможно разложить по косточкам до глубинных их смыслов.Тем более отсутствие письменности усугубляет этот экскурс в глубину.
Отсутствие пистменности? А разве было время, когда у других ноародов была письменность, а у карачаево-балкарцев не было? Разве не писали на арабском до перехда на кириллицу?
Я самая классная на форуме))))))))))))))
Страницы: Пред. 1 ... 5 6 7 8 9
Читают тему (гостей: 1)

 

Написать нам